_MGL9248
Wij zijn dealer van o.a. Cannondale, Cube en Santos
_MGL9305
Wij onderhouden of repareren uw fiets!
_MGL9210
Wij bieden bikefittings aan door Anno van www.fietsfitting.nl
_MGL9203
In onze winkel vindt u kleding van o.a. Castelli en Sportful

Getest: Santos Race Lite Custombuilt Rohloff/riem

Regen, sneeuw en veel wind. Wie kent het dilemma niet? Stap ik op de fiets? Of toch maar een uurtje op de hometrainer? Ga ik op de fiets naar mijn werk? Of grijp ik toch maar naar de autosleutel, misschien maar met de trein?

Wat weerhoudt ons ervan te gaan fietsen? Wellicht de kans op een lekke band. Of de noodzaak om je fiets goed te onderhouden, wat een vereiste is met dit soort weer. Is het te koud of te vies weer? Er zijn tegenwoordig allerlei manieren om je te wapenen tegen de winterse omstandigheden. Kleding speelt hierbij natuurlijk een ontzettend grote rol, maar de fiets ook! Een fiets die je niet steeds schoon hoeft te maken. Een fiets die geen intensief onderhoud nodig heeft. Een fiets waarbij de kans op lek rijden kleiner is dan bij een racefiets. Wat ons betreft is dat de Santos Race Lite met een Rohloff versnellingsnaaf en Belt Drive.

Afgelopen maand hebben we de Race Lite van Santos getest. Bij weer en wind. Wat maakt het dat deze fiets zo goed uit de verf komt, als reisfiets, winterfiets of zelfs vakantiefiets?

Allereerst het frame en de bijbehorende voorvork: Het frame is door Santos uiteraard zelf ontwikkeld. Een stabiel en sterk aluminium frame. Wat ons direct aanspreekt tijdens het fietsen is de geometrie, de manier waarop de buizen zich tot elkaar verhouden. De fiets lijkt dan wel op een racefiets maar spreekt zich door toedoen van de geometrie heel anders uit in het rijgedrag. De zit is iets comfortabeler dan bij een racefiets. Tijdens een ritje Amsterdam Bussum staat er een hoop wind. Wanneer je langs de Weespertrekvaart fietst op een racefiets is het normaliter alle hens aan dek! Dan ben je eigenlijk vooral bezig om je stuur goed vast te houden zodat je niet van het wegdek afgeblazen wordt. Door de geometrie van de Race Lite en omdat de fiets in totaal iets meer weegt dan een normale racefiets, wil de fiets maar één ding: lekker rechtdoor. Ik hoef niet mijn handen krampachtig aan het stuur te houden, of tegen de wind in te hangen. De Race Lite is erg stabiel en geeft een veilig en rustig gevoel op het asfalt. Santos koos er bewust voor de fiets af te monteren met een Carbon voorvork om wat meer trillingen te kunnen absorberen uit de voorkant van de fiets. Wat verder opvalt aan het frame zijn de mogelijkheden om spatborden en een achterdrager te monteren. Doordat de ruimtes bij de voor- en achtervork iets groter zijn en Santos ook werkt met bredere remhoeven van Cane Creek kunnen er gemakkelijk spatborden gemonteerd worden. En onder die spatborden passen met gemak nog allerlei verschillende banden, maar daarover later meer. Santos ontwikkelde samen met  Tubus de LiteRack achterdrager. Een subtiele drager die geschikt is voor de wat kleinere achtertassen welke lekker laag aan de fiets hangen.

Maar wat maakt de fiets nou zo onderhoudsvriendelijk? Dat is uiteraard de Rohloff met Carbon Belt Drive combinatie. Santos is momenteel nog steeds de nummer één specialist op dit gebied. Met de Rohloff versnellingsnaaf heb je voldoende versnellingen, namelijk 14 stuks, om de steilste klimmen mee te bedwingen en met flinke wind in de rug nog een tandje bij te schakelen. Er is door de consument nauwelijks of geen onderhoud aan de naaf vereist vanwege het compleet gesealde systeem. De schalen van de naaf zijn onder hoge druk in elkaar geperst waardoor er geen vuil of water in het systeem kan komen. Pekel, water, blubber en of sneeuw? Geen probleem!

De riem of Belt Drive wordt gemaakt door Gates. Een fabrikant die ook de aandrijfriemen maakt voor onder andere Harley motoren. De riem is ijzersterk. Hij is getest op een maximaal vermogen van 125pk. Doordat de riem van kunststof in plaats van staal hebben de weersomstandigheden nauwelijks invloed hierop. Je hoeft de riem niet te smeren of te drogen. Afspoelen is zo nu en dan al genoeg. We noemden eerder het aspect om niet te gaan fietsen vanwege het onderhoud wat eigenlijk altijd na een tocht in winterse omstandigheden nodig is. Bij een riem niet. Zit er pekel, blubber of sneeuw op, dan kan je gerust je fiets zo in de schuur zetten en er de volgende dag weer vrolijk op wegrijden. De tandwielen waar de riem overheen draait zijn ook ontwikkeld door Gates. Als je goed kijkt naar het achtertandwiel, dan valt op dat de groeven waar de riem op loopt taps van de Rohloff versnellingsnaaf aflopen. Hierdoor hoopt sneeuw en blubber zich niet op bij de naaf maar wordt het door de relatief hoge spanning van de riem naar de buitenkant van de fiets geperst. Bij het voortandwiel zijn diezelfde groeven hol of uitgeslepen. Waardoor de blubber en sneeuw zich niet ophoopt tussen je frame en crank of tussen je crank en pedaal. Interessant aan een riemaandrijving is afgezien van het onderhoud ook de levensduur. Bij normaal gebruik gaat een riem veel langer mee dan een ketting.

Een Rohloff versnellingsnaaf schakel je door middel van een draaischakelaar op het stuur. Bij Santos kan je kiezen uit drie mogelijkheden voor deze hendel. De eerste, zoals afgebeeld op de foto, is een Gilles Berthoud aluminium shifter voor montage op het racestuur. Deze shifter werkt eenvoudig en zit op een mooie centrale plek op het stuur. Santos werkt sinds kort ook met de Co Motion shifter. De shifter zit ook op het stuur maar helemaal tegen de stuurpen aangeschoven zodat je overal op het stuur je handen kwijt kan. Een derde mogelijkheden is de traditionele rubberen shifter van Rohloff. Deze kan alleen bevestigd worden rechts onderaan het uiteinde van het stuur. Veel mogelijkheden dus!

Dan nog de banden. Door de uit ruimere voor- en achtervork en het gebruik van de bredere remhoeven van Cane Creek kan je met gemak 28mm banden monteren. Met wat kleine aanpassingen zelfs naar 28mm toerband! Een 28mm toerband valt namelijk groter uit dan een 28mm racefietsband. Er zijn tegenwoordig wel bandenfabrikanten die racefietsbanden 28mm breed ontwikkelen die je maximaal grip geven en zeer lekbestendig zijn. Hierbij denken we aan een Continental 4-season (foto) of Vredestein Fortezza Senso All-Weather. Schwalbe fabriceert een 28mm toerband die precies onder het spatbord past. Het voordeel van een toerband ten opzichte van een raceband is de lekbestendigheid. Schwalbe werkt met het gepatenteerde “onplatbaar”, waardoor de kans op lekrijden erg klein is. Een blauwe laag in de buitenband waar je zelfs geen punaise doorheen kan prikken. Wanneer je kiest voor de Schwalbe Marathon 28mm is het profiel van de band ook iets dieper. Geschikter dus voor winterse omstandigheden.

Er zijn nog enkele aspecten aan de Race Lite die hem zo onderhoudsvrij maken. Santos ontwikkelde zelf een balhoofd waarvan de lagers uitgevoerd zijn in RVS. Gek genoeg zijn reguliere balhoofdsystemen dit niet. Ook werkt Santos nog met het relatief ouderwetse vierkante trapas systeem. Waarom dit oude systeem? Simpelweg omdat het in tegenstelling tot de nieuwere trapassen het langst heel blijft.

Ons eind oordeel van de Race Lite van Santos: Een fiets die een ieder in zijn schuur zou willen hebben; Als slechtweer racefiets, als winterfiets, als toerfiets of als woon-werk fiets. Nauwelijks tot geen onderhoud. Kom je koud en doorweekt uit je werk of van een tochtje thuis en heeft je fiets een optater door water, pekel, sneeuw en of modder gehad? Spring lekker onder de douche, je kan de volgende dag gewoon weer zorgeloos op de Race Lite wegfietsen. Het rustige en stabiele maar toch zeer snelle karakter van de fiets zorgt ervoor dat je hem dag in dag uit met veel plezier kan gebruiken!

Benieuwd naar de mogelijkheden van een Santos Race Lite? Kom bij ons langs in de winkel. Santos biedt in het custombuiltprogramma veel verschillende mogelijkheden per model aan. Een testrit maken? Dat kan! Tot snel in de winkel!