_MGL9248
Wij zijn dealer van o.a. Cannondale, Cube en Santos
_MGL9305
Wij onderhouden of repareren uw fiets!
_MGL9210
Wij bieden bikefittings aan door Anno van www.fietsfitting.nl
_MGL9203
In onze winkel vindt u kleding van o.a. Castelli en Sportful

Getest! Cube Reaction GTC SL 29 2015

Wij van Allizi mochten dit keer de Cube Reaction GTC SL 29 2015 mountainbike testen. Voordat ik losbarst over hoe de fiets rijdt, eerst even wat technische snufjes en ontwikkelingen.

Sinds dit jaar (collectiejaar 2015) werkt Cube met een aantal nieuwe frames. Om het karakter van de fietsen wat te veranderen zijn er onder andere in de mountainbike hardtail series veel aanpassingen op het gebied van framebouw en geometrie doorgevoerd. Modellen met een vernieuwd frametype zijn het paradepaardje van Cube, de C68, het bestaande Elite frame, de LTD-series en de Reaction GTC serie niet te vergeten.Een opvallende verandering is onder andere dat het nieuwe Reaction GTC frame ongeveer een halve centimeter langer is dan de 2014 versie. Hierdoor zal de fiets iets minder nerveus in het stuurgedrag moeten aanvoelen. Als we verder het frame onder de loep nemen zien we dat ongeveer alle buizen iets anders gevormd zijn. Een heel duidelijk verschil zien we in de achtervork van het frame. Het Reaction GTC 2015 heeft nu ook een steekas bevestiging bij het achterwiel en is anders vormgegeven om meer stijfheid en stabiliteit te garanderen.

Als we specifiek kijken naar de afmontage van de Cube Reaction GTC SL 29 2015 vallen er een aantal zaken op. In de fiets zit een Fox 32 Float 29 CTD FIT voorvork. Niet anders dan vorig jaar. Maar er zit op dit model, in tegenstelling tot het 2014 model, een Lock-out hendel op het stuur. Waar we vorig jaar nog met de hand op de vork zelf de vork moesten ‘locken’ kan dat nu met een hendeltje op het stuur. Opvallend aan de hendel is dat er drie standen op zitten. Niet alleen gelockt (climb), of helemaal ‘open’ (descent) maar ook een middenstand. De zogehete trail stand.

De fiets is verder afgemonteerd met Shimano XT componenten. Zoals crankstel (2 x 10, 2 bladen voor en tien kransjes op de cassette), derailleurs, shifters en ook de remmen. De XT remmen leveren meer remkracht en lopen minder snel aan de vorige serie door Servo Wave technologie. Het meest in het oog springend aan deze technologie is dat de remzuigers verder terugkomen waardoor je minder last heb van slepende schijven.

De wielen in de Cube Reaction zijn van Fulcrum. De Fulcrum Red 44. Een serie die speciaal voor Cube is uitgebracht. De wielen zijn geschikt voor zowel het voorwiel als achterwiel een steekas, respectievelijk 15- en 12mm asdikte. Hierdoor ontstaat er meer stijfheid en stabiliteit op zowel het voor- als achterwiel. De assen draai je met schroefdraad vast in de voor- en achtervork waardoor de wielen altijd perfect gecentreerd staan.

Nu hebben het genoeg gehad over de technische details! Veel belangrijk: Hoe rijdt de fiets daadwerkelijk. Ik test de fiets voor de eerste keer op het mountainbikeparcours van Zeist. Een redelijk nieuw parcours, een echte aanrader trouwens, dat eigenlijk voornamelijk bestaat uit singletracks, korte klimmetjes en leuke afdalingen. Een perfect parcours dus om de fiets is even aan een flinke proef te onderwerpen. Per auto reis ik af naar Zeist. Wat ik direct merk is tijdens het remonteren van de wielen (fiets lag in de auto) dat het inderdaad erg makkelijk is om de wielen terug te plaatsen en door de steekassen haast onmogelijk de wielen er verkeerd/scheef in te zetten.

Het is eerst even zoeken naar het begin van de route maar na het eindelijk gevonden te hebben kan het feest losbarsten! Het parcours begint direct met een lastige singletrack dus is de Reaction meteen aan de beurt. Ik merk eigenlijk meteen dat het sturen nog net zo makkelijk gaat als bij het 2014 model, ondanks dat het frame (bovenbuis) iets langer is. Bij de eerste de beste afdeling merk ik hoe ontzettend makkelijk de fiets stuurt en wat voor solide gevoel de Reaction geeft. Bergop door het lichte gewicht en stijfheid pijlsnel en bergaf door de geometrie en wielen solide en zeker. Even wennen is het 2 x 10 schakelen van Shimano als je 3 x 10 gewend bent. Maar dat krijg je snel onder de knie. Waar je bij 3 x 10 veel op het middenblad fietst is dat bij 2 x 10 eigenlijk het meest op het buitenblad. Heel duidelijk voelbaar is het schakelgemak en snelheid van schakelen van de XT Shaduwplus Direct Mount achterderailleur. Op de derailleur zit een knopje waarmee je ervoor kan zorgen dat er een constant hoge kettingspanning is waardoor het schakelen soepeler en sneller verloopt maar ook dat de ketting niet tegen de liggende achtervork aan slaat. Het parcours van Zeist is een constante wisseling tussen klimmen en dalen. Hierdoor onderwerp ik de Lock-out hendel van Fox direct aan een flinke test. Bergop vast (climb), Bergaf voornamelijk los (descent) en op de relatief vlakke tussenstukken de middenstand (trail). De Lock-out werkt echt heel erg soepel waardoor ik de vork geweldig tot zijn recht kan laten komen op dit parcours. En dan nog het remmen! Hierdoor vraagt de singeltrack om bij te remmen en soms toch wel redelijk hard te remmen. Ondanks de blubber op de schuiven gaat dit zonder moeite. En wat hoor ik daar? Helemaal niets! De schiiven slepen helemaal niet door de bovengenoemde Servo Wave technologie.

Als ik het karakter van de Cube Reaction GTC SL 29 in een aantal woorden zou moeten omschrijven dan is dat: Licht, stijf, wendbaar, solide, direct maar vooral super goed! Zo goed dat hij zowel voor recreatieve- als wedstrijdfiets gebruikt zal kunnen worden! Zoveel karakter in een frame dat perfect met componenten is afgemonteerd die allemaal in samenspraak zijn met elkaar.

De Cube Reaction GTC SL 29 2015, een topper voor een hele scherpe prijs, namelijk 1999,-.